فصل چهارم: "مفید باش، مبتکر باش"/ کتاب 4/ طرح درس 1-4/ "سازماندهی اقدامی ابتکاری"

محل اجرا: تهران، مدرسه ی دخترانه، مقطع متوسطه ی دوم

تاریخ اجرا: 95/10/25

تاریخ انتشار: 95/12/07

می‌خواستم معیارهای مربوط به گروه‌بندی و فعالیت یا اقدام خوب در جشن فرهنگ را با کمک بچه‌ها لیست کنیم.

تصمیم داشتم گروه‌ها تشکیل شوند و ایده‌های اولیه و خام در گروه‌ها بیان شوند.

در کلاس در این مورد بحث کردیم که چه عواملی یا معیارهایی برای عضویت در یک گروه دارند: دوستی، همسان بودن اخلاق، غیرهمسان بودن برای تجربه‌های بیشتر، قد!! (بعد دلیل آورد که قد با هوش نسبت مستقیم دارد.)

چند نفر صحبت می‌کردند، گفتم این اختیار را دارید که در بیرون از کلاس صحبت کنید و کلاس را برای ما و بحث، مناسب کنید. گفتند نه! گفتم بدون هیچ قضاوتی شما این اختیار را دارید. گفتند اگر هم قضاوت نکنید در ذهن شما قضاوت خواهیم شد. گفتم دلخوری وجود نخواهد داشت با چشمان تا 10 شمردم، 5 نفر بیرون رفتند. کلاس آماده شد برای بحث یک دفعه گفتند آن‌ها بی‌ادب بودند. گفتم لطفا به انتخاب دوستانتان احترام بگذارید.

از حدود 7 نفر به شکل تصادفی پرسیدم که اگر بخواهی عضو گروهی شوی، مثلا برای فعالیت جشن فرهنگ بر اساس چه معیاری گروهت را انتخاب می‌کنی.

سوال بعدی این بود که در چه صورت بعد از فعالیت در گروه از عملکرد خودتان راضی خواهید بود یا معیار شما برای گروه خوب چیست؟ کم‌هزینه بودن، فروش زیاد، امید زیاد در تیم، استقبال زیاد از نمونه، تبلیغات کم‌هزینه، خوشحال بودن در زمان انجام فعالیت، فقط خوشحال بودن خودم.

گروهی که بیرون رفته بودند، آمدند برای صحبت و عذرخواهی که ما فکر کردیم بهتر است جوّ کلاس آرام شود و... نگران بودند من دلخور باشم یا در ذهنم منفی فکر کرده باشم. علت را رهایی بعد از امتحانات و خستگی و... عنوان کردند.

 

بازگشت به صفحه ی گزارش های مربیان



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه