گزارش سه ماهه‌ی اجرای آمال

محل اجرا: تهران، دبستان پسرانه

تاریخ اجرا: تابستان 95

تاریخ انتشار: 95/06/10

طرح درس: کتاب 4 افلاتون

تعداد دانش‌آموزان: حدود 14 نفر

 

می‌خواستید چه کار کنید؟

در اجرایی‌شدن پروژه‌ی آمال برای کلاس چهارم و با توجه به زمان تعیین‌شده تصمیم گرفتیم بر اساس رویکردهای مدرسه، علاقه‌ی دانش‌آموزان و همینطور نیاز و استعدادی که دارند، ابتدا چند طرح درس را که می‌توانست در رسیدن به هدف تعیین‌کننده باشد انتخاب کنیم. بنابراین بعد از معرفی افلاتون متوجه شدیم بچه‌ها به تولید کردن و خودکفایی علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند. پس خواستیم به شکل گروهی و فردی  تولید ملی را ارج بنهیم. پس از اینکه شناخت نسبی از توانایی‌های خود پیدا کردند و حقوق خود را شناختند، در رسیدن به هدفی که داشتند، کنارشان بودیم.

 

کلاس چگونه پیش رفت؟

کلاس بیش از تصور ما پویا و خوب پیش رفت، تا جایی که پس از دو جلسه از همه جای مدرسه از ما می‌پرسیدند این افلاتون چیه؟ چه قدر کارهای بچه‌ها جالبه. خودمان هم از این همه انگیزه و هیجانی که در فضای کلاس حاکم بود لذت می بردیم. از جمله فعالیت‌هایی که انجام شد، تأسیس باشگاه دوستداران محیط‌زیست بود. بورد افلاتونی که در کلاس بود، هر هفته به روز می‌شد. با توجه به نام باشگاه، فعالیت‌های کلاس عمدتاً در جهت حفظ و احیای محیط‌زیست بود. بچه‌ها یک بانک کوچک کلاسی تأسیس کردند که متصدی و عوامل بانک همگی خودشان بودند، دفترچه حساب پس‌انداز را خودشان درست کردند و در مجموع سعی می کردند که بازی واقعی را به جریان بیاندازند که در کنارش درس همراهی همدلی صلح کمک به هم نوع  مسئولیت‌پذیری و... را هم داشته باشند.

 

 

نظرات مربیان:

حس بسیار خوبی در حین کار داشتم به خصوص اینکه برخی از کودکان عزیزم اوتیسم بودند و خیلی خیلی جالب کار می‌کردند و برای تکرار جلسات اشتیاق داشتند.

یکی از این دانش‌آموزان آسپرگر بود و از ریاضی بیزار. اتفاقاً او خزانه‌دار شد و به خاطر حس مسئولیتی که داشت، ابتدا با ترس وکم‌کم با علاقه وصف‌ناپذیر حساب کتاب می‌کرد. این تجربه برایم خیلی دلچسب بود.

 

بازخوردها:

تقریباً تمامی بچه‌ها از به اتمام رسیدن پروژه ناراحت بودند و می‌گفتند حداقل یک سال دیگه ادامه داشته باشه.

والدین هم بسیار راضی بودند و بازخوردهای خوبی از آنها داشتیم.

 

پیشنهاد:

* شعرهای موجود در طرح درس‌ها آهنگین و بر اسلوب صحیح ترجمه شود.

* برخی از طرح‌درس‌ها هم در یک جلسه قابل‌اجرا نبود و برعکس بعضی از طرح درس‌ها را می‌شد با طرح درس بعدی پیوند زد (زمانبندی صحیح‌تری در شیوه‌نامه تعریف شود).

در مجموع کلاس منظم و آن‌طور که می‌خواستیم، پیش رفت. سعی کردیم تسهیلگران خوبی باشیم. هرچند که اکنون پس از پایان دوره بر خودم نیز انتقاداتی دارم که امیدوارم در پایه‌ی سوم به شکل بهتری کارمان اجرا شود.

 

بازگشت به صفحه ی گزارش های مربیان



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه